مقالات و یادداشت ها

اتیسم چیست؟



اصطلاح اتیسم به افرادی گفته می شود که در آنها مجموعه ای از اختلالات رشدی وابسته به سیستم اعصاب مرکزی دیده می شود. این اختلالات مغزی توانایی فرد برای برقراری ارتباط و نحوه ارتباط وی با دیگران و پاسخ های فرد نسبت به محیط بیرون را تحت تاثیر خود قرار می دهد. فرد اُتیستیک به رفتار های تکراری یا تکرار الگوهای ذهن خود علاقمند است. دامنه و شدت اُتیسم بسیار وسیع است . بعضی از این افراد می توانند در سطح بالایی با اطرافیان خود ارتباط برقرار کنند و گفتاری خوب و هوش قابل قبولی دارند. دسته ای دیگر آسیب شناختی و زبانی بالایی دارند و حتی برخی هرگز قادر به صحبت کردن نیستند. ممکن است یک کودک اُتستیک از برقراری وی » مهارت های اجتماعی « تماس چشمی خودداری نماید و یا به نظر برسد که ناشنوا است. همچنین رشد زبان و متوقف گردد. گزارش شده که حدود 02 درصد کودکان اُتیستیک نوعی برگشت نورولوژیک را تجربه می کنند.
ممکن است کودک اُتیستیک بی خبر حمله کرده و بدون هیچ انگیزه و محرکی به دیگران آسیب بزند. اغلب وی روی یک موضوع ساده یا فعالیت کوچک ثابت می ماند، دستانش را به طور نوسانی تکان می دهد، در برابر ضربه و کوبیدگی و حرارت و سوختگی واکنش نشان نمی دهد و یا حتی ممکن است به خودش ضربه بزند . این اختلالات عموما در کودکان سه ساله ظاهر و در بعضی بچه ها در سنین بالاتر تشخیص داده می شود. احتمال بروز این اختلال در پسران 3 تا 4 برابر دختران است و البته در دخترانی که تحت تاثیر این اختلال هستند علائم بیشتر و آسیب های شناختی شدیدتر است. اُتیسم در هر نژاد و گروه اجتماعی دیده می شود با وجودی که علت اُتیسم ناشناخته است، همراه شکلهای مختلف اُتیسم عوامل گوناگونی همراه است که از جمله آنها می توان به عفونت، اختلالات متابولیک، ژنتیک، عوامل نورولوژیک و عوامل محیطی مانند رژیم غذایی و یا توکسین ها اشاره نمود .
در اوایل سال 0442 دکتر Leo Karner یک گروه 00 نفره از کودکانی را که تاخیر رشدی داشتند بررسی نمود و بر اساس ویژ گی های آسیب دیده و تحریک شده آنها اصطلاح اُتیسم اولیه کودکی را نامگذاری نمود. در همان زمان گروه دیگری از کودکان که علائم خفیف تری داشتند، توسط دکتر Hans Aspegr مورد مطالعه قرار گرفتند. این نوع خفیف تر اُتیسم سندرم آسپرگر نام گرفت .
منبع : کتاب همراه با اتیسم از تشخیص تا درمان
تدوین : هما ناصح
ویراستار علمی : محمدمهدی شریعت باقری مشاهده پروفایل جناب آقای محمد صادق باقری (گفتاردرمان)

ویدئوی مرتبط

,
 

دیدگاه شما

0

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.