مقالات و یادداشت ها

بیوفیدبک


بیوفیدبک چیست؟

در روش بیوفیدبک به بیماران آموزش میدهند که عملکردهای بدن‌شان را با ذهن کنترل کنند. این کار با استفاده از سنسورهای الکتریکی انجام می‌شود که به شما کمک می‌کنند اطلاعاتی را درباره بدن خود دریافت کنید. بیوفیدبک به شما کمک خواهد کرد تا یاد بگیرید که چگونه فعالیت‌های عضلات خاصی را تحت فشار قرار داده که به پیشگیری از بی‌اختیاری ادرار و مدفوع و دیگر بیماری های کف لگن کمک کنید.

بیوفیدبک تراپی چیست؟

بیوفیدبک تراپی با کمک به بیماران جهت غلبه بر مشکلاتشان کار می‌کند، تا یاد بگیرند که چگونه عضلاتی را که قادر به دیدن آنها نبوده و حس کردن آنها سخت هست، تحت کنترل بگیرند. فیزیوتراپیست‌ها از این ابزار آموزشی به عنوان راهی استفاده می‌کنند، تا زمانی که دفع مدفوع با مشکل مواجه هست، شل شدن عضلات را به آنها آموزش دهند یا هنگامی که دچار بی‌اختیاری ادرار هستند یاد بگیرند که عضلات را منقبض کنند، یا هنگامی که مدفوع مشکل ساز میباشد. این بازخورد دیداری و شنیداری به بیماران آموزش می‌دهد تا عضلات خود را کنترل کنند، در حالی که به متخصص فیزیوتراپی این امکان را می‌دهند تا پیشرفت آنها را با استفاده از مجموعه ای از جلسات درمانی تحت نظر داشته باشد.

هنگامی که بیمار با وجود عضلات ضعیف، درمان بیوفیدبک را شروع می‌کند، ممکن هست هیچ درکی از اینکه عضلات کف لگن چگونه کار می‌کنند، نداشته باشد. به شما آموزش داده خواهد شد که چگونه عضلات کف لگن را با استفاده از الکترودهایی تشخیص دهید، که ضربات الکتریکی را روی یک خط رنگی در مانیتور کامپیوتر تغییر می‌دهد و شما می‌توانید انقباض و شل شدن عضلات را در آنجا مشاهده کنید. با فشار مداوم عضلات و ایجاد این خطوط الکتریکی رنگی، می‌توانید فعالیت عضلات خود را ببینید. فیزیوتراپیست می‌تواند از این دانش نو ظهور استفاده کند و به شما آموزش دهد که کنترل مثانه و روده خود را دوباره بازیابید. گرفتن بازخورد از فیزیوتراپیست و تمرین فشردن عضلات لگن در طول روز، سرانجام باعث می‌شود که دیگر نیازی به بیوفیدبک فیزیوتراپی نداشته باشید، و شما قادر خواهید بود بطور مستقل بی اختیاری خود را مدیریت کنید.

درمان بی اختیاری ادرار با بیوفیدبک کف لگن قابل انجام است. در واقع بیوفیدبک یک ابزار مفید برای آموزش به بیماران است که چگونه عضلات مشاهده نشده را که در بی‌اختیاری ادرار دخیل هستند، فعال کنند. هنگامی که بیوفیدبک با موفقیت انجام شود، بیماران می‌تواند نتایج درمان را بطور مستقیم روی نمایشگر مشاهده کنند که برای بیماران، بسیار کمک کننده و دلگرم کننده در بازآموزی مهارت‌های حیاتی است.

موارد استفاده از بیوفیدبک چیست؟

بیوفیدبک برای کمک به درمان بسیاری از موضوعات جسمی و ذهنی بکار می رود، تعدادی از این بیماری ها در لیست ذیل می توانید مشاهده نمایید.


  • سندرم دردهای حاد و مزمن
    اضطراب
    آسم
    دردهای ناشی از سرطان
    سندرم تونل مچ
    گرفتگی گردن
    عوارض جانبی شیمی درمانی
    بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD)
    دردهای موضعی
    یبوست
    ترومای تجمعی
    دردهای آمیزشی
    صرع
    بی‌اختیاری مدفوع
    فیبرومیالژی (دردهای اسکلتی – عضلانی)
    سردرد
    فشار خون
    سندرم روده تحریک‌پذیر
    استرس وابسته به شغل
    کمردرد
    میگرن
    تنش عضلانی
    اختلالات اسکلتی- عضلانی
    سندرم درد میوفاسیال
    حملات عصبی
    درد لگن
    سندرم رینود
    دردهای ارجاعی
    دیستروفی سمپاتیک انعکاسی (RSD)
    صدمات فشارهای تکراری
    آرتریت روماتوئید
    گیرافتادگی شانه
    وزوز گوش
    اختلال مفصل گیجگاهی (TMJ)
    شانه ناپایدار
    دردهای اندام فوقانی
    دردهای عضلانی پشت قفسه سینه
    بی‌اختیاری ادرار با بیوفیدبک

  • چرا بایوفیدبک تراپی ؟
  • نیاز به داروها را حذف می کند یا کاهش می دهد.
    برای آنهایی که در وضعیت خود تحمل دارو ندارند، می تواند درمانی جایگزین باشد.
    وقتی داروها خوب جواب نمی دهند، می تواند گزینه دیگری باشد.
    در برخی شرایط هنگام بارداری، می تواند جایگزین داروها باشد.
    به افراد کمک می کند کنترل سلامتی خود را بدست گیرند.

  • منبع:  بیوفیدبک

ویدئوی مرتبط

,
 

دیدگاه شما

0

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.