مقالات و یادداشت ها

زمان‌ مناسب و فواید ارتودنسی کودکان را بشناسید



 زمان‌بندی در درمان ارتودنسی بسیار مهم است؛ به خصوص زمانی که موضوع درمان ارتودنسی کودکان باشد. درمان زودهنگام به عنوان درمان پیشگیری کننده نیز شناخته می‌شود؛ به این معنی که درمان، زمانی انجام می‌شود که هنوز چند دندان شیری در دهان کودک شما وجود دارد. تشخیص زمان مناسب درمان ارتودنسی بسیار مهم است.

طبق گفته‌ی دکتر سیامک همت پور متخصص ارتودنسی و عضو انجمن ارتودنتیست‌‌های آمریکا، بهتر است اولین چک آپ دندان کودک شما توسط متخصص ارتودنسی، هم‌زمان با ظاهر شدن اولین مشکلات ارتودنسی باشد؛ لذا این چک آپ بهتر است حدود هفت سالگی انجام شود.

به طور کل چک آپ اولیه کودکان می‌تواند سه نتیجه داشته باشد:

  1. هیچ گونه درمانی ضروری لازم نباشد.
  2. ممکن است در آینده نیاز به درمان وجود داشته باشد؛ بنابراین کودک به طور دوره‌ای معاینه خواهد شد تا رشد صورت و فک‌‌ها به دقت بررسی شود.
  3. مشکلاتی تشخیص داده شده است که منجر به شروع درمان زودهنگام شود.

 

در حالی که متخصصان ارتودنسی با این موافقند که بهتر است بیشتر مشکلات ارتودنسی پس از در آمدن همه‌ی دندان‌‌های دائمی‌ مورد درمان قرار گیرند، درمان زودهنگام در برخی موارد به نفع بیمار است. از این موارد می‌توان به مشکلاتی اشاره کرد که با گذشت زمان و انجام ندادن درمان پیچیده‌تر و جدی تر می‌شوند. هدف درمان زودهنگام، پیشگیری از مشکلات در حال پیشرفت، از میان بردن علت مشکل، هدایت رشد استخوان و ایجاد فضای مناسب برای دندان‌‌های دائمی‌است که در آینده رویش خواهند کرد. بیمار ممکن است بعدها پس از بیرون آمدن همه‌ی دندان‌‌های دائمی‌ به درمان دیگری نیز نیاز پیدا کند که دندان‌‌ها را به بهترین جایگاه خود هدایت کند. این درمان‌‌ها می‌تواند شامل ارتودنسی ثابت و ارتودنسی متحرک باشد که به تشخیص متخصص ارتودنسی انجام می‌گیرد.

ارتودنسی زودهنگام در کودکان

مشکلاتی که با وجود دندان‌‌های شیری توصیه به درمان زودهنگام آنها می‌‌شود:

  • بعضی موارد از حالتی که دندان‌‌های پیش فک پایین، جلوتر از دندان‌‌های پیش فک بالایی هستند (چه به صورت تک دندان و چه کل دندان‌های پیش)؛
  • زمانی که فک پایین در هنگام بستن دهان به سمت جلو و یا یک سمت متمایل می‌شود؛
  • بعضی موارد از به هم ریختگی دندان‌‌ها در اثر کمبود فضا؛
  • کم یا اضافه بودن تعداد دندان‌‌ها؛
  • مکیدن انگشت، شست یا پستانک که تا پس از ۶ سالگی ادامه داشته است؛
  • عقب بودن و کوچکی فک بالا.

درمان ارتونسی زودهنگام می‌تواند شکل‌‌های مختلفی داشته باشد. متخصص ارتودنسی می‌تواند ارتودنسی ثابت و یا ارتودنسی متحرک را تجویز کند، وسیله‌ای که برای حرکت دادن دندان‌‌ها، تغییر جایگاه فک یا دندان به محل خود به کار می‌رود تا بتواند تغییرات دلخواه را به وجود بیاورد یا به جای آن، برداشتن برخی از دندان‌‌های شیری می‌تواند به بیرون آمدن دندان‌‌های دائمی‌ کمک کند.

بدون در نظر گرفتن اینکه متخصص ارتودنسی چگونه به هدف درمانی می‌رسد، نتیجه‌ی نهایی این است که برخی مشکلات ارتودنسی اگر زود تشخیص داده و درمان شوند، اصلاح و درمان راحت‌تری دارند. صبر کردن تا زمان رشد کامل تمام دندان‌ها یا تا زمان رشد کامل صورت، ممکن است اصلاح مشکلات را دشوارتر کند. متخصص ارتودنسی می‌تواند هشدار لازم را در مورد مشکلات احتمالی دندان‌‌های کودک شما و درمان آن در بهترین زمان ممکن بدهد.

ناگفته نماند در بسیاری موارد هیچ کدام از این ارتودنسی‌‌ها ضرورتی نداشته و درمان باید پس از رشد تمامی‌ دندان‌های دائمی‌ انجام شود؛ ولی لازم است جهت تتشخیص آن در همان سنین ۷ سالگی به متخصص ارتودنسی مراجعه کرد.


ویدئوی مرتبط

,
 

دیدگاه شما

0

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.