مجله پزشکی و سلامت

کشف جديد محققان براي مقابله با سوء‌هاضمه و زخم معده

محققان علوم پزشکی در دانشگاه ناتینگهام انگلیس اعلام کردند سلاح میکروب معروف معده، هلیکوباکتر را کشف کرده اند و بر این اساس، می توان به یافتن روش جدید درمانی این میکروب شایع، امیدوارتر شد.
هلیکوباکتر پیلوری که در سال 1982 کشف شد،‌ نوعی باکتری است که با وجود محیط کاملا اسیدی معده، در آن زندگی می کند.
برآورد می شود از هر دو نفر،‌ یک نفر این میکروب را دارد حتی اگر در طول عمرش، هیچ علامتی از وجود آن را نشان ندهد.
این میکروب، یکی از شایع ترین عفونت های میکروبی جهان را سبب می شود و علت اصلی سوء هاضمه،‌ زخم معده و روده دوازدهه و سرطان معده است.
این میکروب قادر است با سازگاری تکامل یافته ای، با مخفی شدن در لایه های درونی معده،‌ از اثرات ضد باکتریایی اسید معده فرار کند.
این میکروب در لایه های مخاطی معده با قند های طبیعی محل، ترکیب می شود.
ترکیب یاد شده به قدری موثر است که میکروب را مقاوم می کند.
ولی اکنون محققان دانشگاه ناتینگهام و موسسه تحقیقاتی آسترازنکا سازوکاری مولکولی یافته اند که باکتری از آن طریق، به قندهای معدی می چسبد.
بر اساس تحقیقات دکتر نعیم هیگ و همکارانش در مقاله ای در شماره اخیر نشریه ساینس، اعلام کردند با استفاده از تصویر برداری به روش پرتوهای ایکس، دریافته اند میکروب هلیکوباکتر پیلوری، بر روی بخش پروتئینی خود که به بابا BabA موسوم است شیاری مخصوص دارد که از این طریق با مولکول های قند موجود در مخاط معده مرتبط می شود.
این ترکیب، نوعی ارتباط هیدروژنی است که مولکول های آب نیز از این طریق به یکدیگر می چسبند.

به گزارش پایگاه خبری یورک الرت در اینترنت، دانشمندان معتقدند با کشف این منطقه از مولکول هلیکوباکتر پیلوری، می توان روش های درمانی جدیدی برای کنترل بیماری زخم معده،‌ سوء هاضمه و حتی سرطان معده، یافت.

منبع: http://iribnews.ir/NewsText.aspx?ID=650513

دیدگاه شما

0

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.