مجله پزشکی و سلامت

آلرژي فصلي


    بهار ، موسم طراوت و شادابي و فصل آغاز رويش و تازگي ، براي بعضي ها زمان شروع حساسيت هاي آزاردهنده فصلي است. در همان زمان که عده اي با عشق به طبيعت و زيبايي هاي آن در ميان نرگسهاي زرد قدم مي زنند و عطر دل انگيز آن را با دل و جان استشمام مي کنند ، عده ديگري در کلينيک ها و داروخانه ها به دنبال راهي براي تسکين عطسه ، سرفه و رفع خارش چشمها هستند.ولي آيا راهي براي درمان وجود دارد؟!
توليد مثل جنسي در گياهان گلدار با انتقال گرده از يک گياه به گياه ديگر انجام مي شود. بعضي از گياهان که گلهاي زيبا و معطر دارند ، حشرات را جذب مي کنند. همين حشرات باعث انتقال گرده هاي گياهان به يکديگر مي شود ، اما درباره گياهاني که گلهاي بدون بو دارند ، اينها مورد توجه حشرات نيستند و بنابراين گرده هاي خود را رها مي کنند تا از طريق وزش باد به گياه منتقل شود.
با پراکنده شدن گرده هاي اين گياهان در هوا احتمال تنفس آنها به وسيله انسان و حيوانات وجود دارد.
اگر شما يکي از هزاران نفري هستيد که به طور ژنتيک به اين مواد حساس هستند، حتما مي دانيد که ورود اين گرده ها به سيستم تنفسي ، عامل يکسري اختلالات عمده در بدن مي شود.


زمان شروع و خاتمه بيماري


در مناطق گرم ، گرده افشاني درختان در اوايل بهار صورت مي گيرد.
در اين مناطق فصل آلرژي ها در همان ابتداي بهار آغاز مي شود. بسته به مکان زندگي شما و خصوصيات آب و هواي منطقه و نوع گياهان محيط، ممکن است در پاييز همزمان با گرده افشاني بعضي از گياهان باز هم علايم آلرژي بروز کند.
حتي در بعضي از مناطق ، بويژه در جاهايي که قارچ مي رويد ، پراکندگي هاگها در فصل تابستان سبب بروز واکنش هاي آلرژيک مي شود. معمولا تا پايان دوره گرده افشاني ، علايم آلرژي ادامه مي يابد.


راههاي درمان


قبل از اين که به فکر درمان باشيد ، بايد مطمئن شويد که علايم بارز در شما مربوط به آلرژي فصلي است.

عطسه ، آبريزش بيني ، سوزش و خارش گلو ، ريزش اشک از چشمهاو بعضي علايم سرماخوردگي مثل سردرد از نشانه هايي است که شما را مشکوک به آلرژي مي کنداگر اين علائم هر سال در يک زمان مشخص بروز کند ، شما مبتلا به آلرژي فصلي هستيد
عطسه ، آبريزش بيني ، سوزش و خارش گلو ، ريزش اشک از چشمها و بعضي علايم سرماخوردگي مثل سردرد از نشانه هايي است که شما را مشکوک مي کند. حمله هاي آلرژي مي توانند منجر به بروز التهاب در گوش و سينوس ها شود. توجه داشته باشيد که اگر علايم بيماري شما درست مشابه اين علايم هستند و هر سال در يک زمان مشخص بروز مي کنند و پس از مدتي به سرماخوردگي عفوني منتهي مي شوند ، شما مبتلا به آلرژي فصلي هستيد.


مراجعه به پزشک


گزارش علايم به پزشک و انجام معاينات باليني توسط پزشک براي تشخيص آلرژي هاي فصلي ضروري است.
بيماري هاي مرتبط با آلرژي هاي فصلي شامل رينيت آلرژيک با علايم التهاب مخاط بيني و حلق ، کونژکتيويت آلرژيک با علايم قرمزي ، سورش و خارش چشمها و آسم آلرژيک همراه با علايم تنگي نفس و گرفتگي راههاي تنفسي و تنفس صدادار بروز مي کند. تمام اين علايم ممکن است در فرد ديده شود.


تست آلرژي


به دنبال عامل ايجادکننده علايم حساسيت باشيد. متخصصان آلرژي از آزمايش هاي ساده بدون عارضه براي يافتن عامل آلرژي زا استفاده مي کنند. حداکثر 15 دقيقه زمان لازم است تا با آزمايش آلرژن هاي گوناگون در کلينيک هاي تخصصي روي شما ، عامل مورد نظر کشف شود.
معمولا درختان بلوط ، افرا و غوشه ، گلهاي زرد رنگ و قارچها شايع ترين مواد آلرژي زا را توليد مي کنند.


مراقبت ، اصل اول درمان


عموما درمان آلرژي با اجتناب از آن حاصل مي شود.
وقتي به کمک تجربه يا آزمايش هاي پزشکي عامل حساسيت زا را در محيط خود شناسايي کنيد ، پيدا کردن راههايي براي دوري از آن شما را در درمان کامل ياري مي کند. معمولا زماني که گرده ها به مقدار زياد در هوا پراکنده مي شوند ، اجتناب از آنها کار دشواري است ولي چند اصل مهم وجود دارد که رعايت آنها به تخفيف علايم کمک مي کند.
در تمام شرايط در و پنجره هاي خانه و اتومبيل خود را ببنديد. اگر در محيطي بوده ايد که احتمال نفوذ گرده ها در لابه لاي موها و لباسهاي شما وجود دارد، قبل از رفتن به رختخواب حمام کنيد و لباسهاي خود را عوض کنيد. از حيوانات کوچک اهلي دوري کنيد.
با وجود اينها شايد باز هم دوري کامل از مواد آلرژي زا غيرممکن باشد. بنابراين پزشکان دارودرماني را توصيه مي کنند. خوشبختانه داروهاي بسيار موثري براي درمان انواع آلرژي ها وجود دارد که علايم را کاملا برطرف مي کند.
انتخاب نوع و مقدار داروي مناسب براي شما تنها در تخصص پزشک است. آنتي هيستامين ها بهترين مثال براي دارودرماني بر ضد آلرژي است. اين نوع دارو ميزان وسيعي از نشانه ها را متوقف مي کند.
آنتي هيستامين هاي قديمي مثل Benadryl در کنار تخفيف علايم بيماري ايجاد خواب آلودگي هم مي کردند ولي آنتي هيستامين هاي جديد ضمن ايمني و تاثير بيشتر خواب آلودگي بسيار کمتري ايجاد مي کنند و بعضي از داروها اصلا نقشي در ايجاد خواب آلودگي ندارند. داروهايي مثل Claritin و Allegra اصلا خواب آلودگي و سستي ايجاد نمي کنند.
داروي Zyrtec درصد کمي خصوصيات خواب آور دارد. بنابراين بهتر است هنگام شب مصرف شود. اسپري ها و قطره ها راههاي درمان دارويي ديگري که مستقيما به موضع اثر مي کنند. کورتيکواستروئيدهايي (دسته اي از داروهاي ضدالتهاب) مثل Rhinocort و Atrovent اسپري هاي مخصوص بيني هستند. اين داروها اثر هيستامين را از بين مي برند (هيستامين موجب عطسه ، خارش و تنگي مجاري تنفسي مي شود).
تجويز بموقع قطره هاي چشمي مي تواند به پيشگيري و کنترل علايم کونژکتيويت آلرژيک کمک کند. در صورتي که داروها تاثير کافي و مداوم نداشته باشند ، بيمار را با روشهاي خاص پزشکي در برابر عوامل آلرژي زا ايمن سازي مي کنند.


Allergy Shot


همانطور که مي دانيد سيستم ايمني فرد مبتلا به آلرژي مدام مشغول به کار است. اين سيستم هيچ نقصي در برنامه کاري خود ندارد. تنها يک چرخش کوچک در هدف گيري رخ داده است. با انجام روش درماني Allergy Shot سيستم ايمني بدن را در مسير صحيح قرار مي دهند. در اين روش مقادير کمي از ماده آلرژن را به طور هفتگي به بدن تزريق مي کنند.کم کم سيستم ايمني بدن فرد با اين ماده خاص سازش پيدا مي کند و به طور تدريجي پاسخ دفاعي نسبت به آن متوقف مي شود. تحقيقات اخير نشان مي دهد که پس از 3 سال يا بيشتر از گذشت روش درماني Allergy Shot بهبودي دوام مي يابد. البته همه کساني که از آلرژي فصلي رنج مي برند ، نياز به اين روش ندارند ، اما اگر احساس مي کنيد علايم بيماري بر زندگي شما تاثير گذاشته و ساير راههاي ساده تر درماني کارساز نبوده ، مي توانيد در اين زمينه با متخصص آلرژي مشورت کنيد.


بهبودي


همان گونه که ذکر شد ، هميشه براي درمان راههايي وجود دارد. گاهي يک داروي ساده و گاهي روشهاي تخصصي تر به هر حال شما را درمان خواهند کرد. بيمار ساکت و صبور آلرژي نباشيد. آزمايش کنيد ، درمان کنيد و بهبود پيدا کنيد.
منبع: http://asp.irteb.com

 

دیدگاه شما

0

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
 

آلرژيهاي بيني
آلرژيهاي بيني

03 دی 1394