مجله پزشکی و سلامت

مصرف مكمل ها در كودكان


یکی از راهکارهای عمده برای پیشگیری وکنترل کمبودریزمغذیها درکودکان ، مکمل یاری است. درکشورمابراساس نتايج بررسي هاي كشوري انجام شده كمبود آهن وكم خوني ناشي ازآن دركودكان زير 2 سال كشور شايع است . كمبود آهن و كم خوني ناشي از آن با عوارض متعددي كه بعضا غير قابل جبران است همراه است. مطالعات نشان داده است كه اثرات نامطلوب فقر آهن در دوران جنيني و 2 سال اول زندگي كودك بر رشد و تكامل مغزي غير قابل جبران است. اگر چه كمبود آهن مي تواند در تمام مراحل زندگي سبب كاهش قدرت ادراك و يادگيري گردد، ولي اثرات نامطلوب كم خوني در دوران شيرخوارگي و اوايل كودكي غير قابل جبران است. تكامل و هماهنگ شدن حركات كودكان كم خون به تاخير مي افتد و اين كودكان در مدرسه نيز يادگيري كمتري دارند. ضريب هوشي اين كودكان 5 تا 10 امتياز كمتر از حد طبيعي برآورد شده است. در كودكان مبتلا به كم خوني فقر آهن ميزان ابتلا به بيماريهاي عفوني بيشتر است زيرا سيستم ايمني آنها قادر به مبارزه موثر با عوامل بيماريزا نيست.

کمبود ویتامین A ازدیگر مشکلات تغذیه ای شایع درجهان بشمار می رود. افزايش مرگ و مير در اثر بيماري به ويژه سرخك در كودكان مبتلا به كمبود ويتامين A گزارش شده است و خطر ابتلا به بيماري هاي تنفسي و اسهالي در اين كودكان 2 تا 3 برابر بيشتر است. اختلال در سيستم خون سازي، كاهش رشد و افزايش ابتلا به بيماري ها به دليل كاهش قدرت ايمني بدن از ديگر عوارض و پيامدهاي كمبود ويتامين A می باشد. كمبود ويتامين D نيز درشيرخواري منجر به بيماري ريكتز يا راشيتيسم مي شود .

براساس دستور عمل های وزارت بهداشت ، به منظور پیشگیری وکنترل کمبود این ریزمغذیها وکاهش عوارض نامطلوب آنها بر سلامت کودکان لازم است کلیه کودکان زیر 2 سال مکمل های آهن ، مولتی ویتامین ویا A و D را مطابق با پروتکل های تدوین شده مصرف نمایند. براي ادام مطلب لينك زيرا دانلود كنيد.

دكتر زهرا عبداللهي – متخصص تغذيه

دفتر بهبود تغذيه جامعه ، معاونت بهداشت

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي

 

دیدگاه شما

0

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
 

تغذیه کودکان بیش فعال
تغذیه کودکان بیش فعال

06 دی 1394

تغذيه كودكان 1 تا 5 سال
تغذيه كودكان 1 تا 5 سال

06 دی 1394

تغذيه تكميلي کودکان
تغذيه تكميلي کودکان

06 دی 1394