مجله پزشکی و سلامت

ديابت در مادران باردار


تغذيه صحيح از اركان اصلى زندگى سالم به شمار مى رود و در برخى از دوران ها ى صحيح از اهميت بيشترى برخوردار است. يكي از حساس ترين و مهم ترين دوران هاي زندگي يك مادر، دوران بارداري و شيردهى است . با توجه به وضعيت فيزيولوژيك، سن باردارى يا شيردهى، ميزان فعاليت و خصوصيات ويژه فردى ، برخورداري از يك تغذيه مناسب براي مادر باردار وشيرده امرى كاملاً ضرورى است. نقش تغذيه مناسب در پيشگيرى از عوارض و بيماري هاي مختلف در اين دوران و ارتقاى سلامتى مادران باردار و شيرده نيز بخوبى روشن شده است .

بر اساس نتايج مطالعات مختلف، وزن مناسب قبل از باردارى و افزايش مناسب وزن در طول باردارى با استفاده از تغذيه مناسب و كافى دو راهكار مؤثر براى پيشگيرى از تولد نوزاد كم وزن مى باشد. از سوى ديگر باورها و اعتقادات فرهنگى جامعه از عوامل تاثيرگذار بر دريافت مواد غذايى توسط مادران باردار است كه بايد در طراحى و اجراى مداخلات در جامعه مد نظر قرار گيرد.

شناسايى زود هنگام مادران در معرض سوء تغذيه اقدامى موثر در پيشگيرى و كنترل عوارض ناشى از آن است. طراحى روش هاى ارزيابى و مداخلات پيشگيرى در مادران باردار كشور با استفاده از ابزارهاى علمي معتبر و ساده، راهكارهاى عملياتى را در تشخيص به موقع سوء تغذيه و ارجاع سريع آنها به سطوح بالاتر خدمات ممكن ساخته است. با توجه به كمبود منابع علمي وكاربردي به زبان فارسى در زمينه تغذيه مادران باردار و شيرده ، دفتر بهبود تغذيه نموده است . اين راهنما « راهنماي جامع مراقبت هاي تغذيه اي مادران باردار و شيرده » جامعه اقدام به تدوين براساس آخرين توصيه هاي علمي با هدف آشنا نمودن پزشكان خانواده، تيم سلامت و كاركنان بهداشتى با مراقبت هاي تغذيه اي مناسب در دوران باردار ي و شيردهي تهيه شده است. پيشنهادات و نظرات شما همكار گرامي ما را در جهت ارتقاء كيفيت اين مجموعه آموزشي ياري مي رساند.

اميد است با بكارگيري اين راهنما در جهت سلامت مادران باردار و نوزادان اين مرز و بوم گامي ديگر در راستاى ارتقاء سطح سلامت جامعه برداريم.

 

دكتر زهرا عبداللهى

سرپرست دفتر بهبود تغذيه جامعه معاونت بهداشت

 

دیدگاه شما

0

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
 

توصيه هاي تغذيه در بيماران ديابتي
توصيه هاي تغذيه در بيماران ديابتي

06 دی 1394

ديابت چيست؟
ديابت چيست؟

06 دی 1394