مجله پزشکی و سلامت

سرطان پروستات


رژیم غذایی پرچرب خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می دهد

رژیم غذایی پرچرب ممکن است خطر ناشی از سرطان پروستات را افزایش دهد.

سرطان پروستات ، سرطانی است که در غده پروستات به وجود می آید و یکی از شایع ترین سرطان ها در مردان است و با علایمی چون اختلال در دفع ادرار یا درد شکم نمود می یابد.

 تحقیقات انجام شده نشان می دهد بیمارانی که به طور معمول رژیم غذایی پرچرب مصرف می کنند احتمال مرگ ناشی از سرطان پروستات در آنان دوبرابر است.

همچنین یک مطالعه جدید نیز نشان می دهد بیماران مبتلا به سرطان پروستات که مصرف رژیم غذایی ناسالم و مضرو پرچربی خود را ادامه می دهند به طور قابل توجهی در معرض خطر مرگ هستند

نتایج بدست آمده از یک مطالعه در دانشگاه هاروارد نشان می دهد که یک رژیم غذایی سالم ممکن است برای مردان مبتلا به سرطان مفید باشد و مرگ و میر در این افراد را به طرز قابل توجهی کاهش دهد.

این تیم تحقیقاتی همچنین عادات غذایی مردان را مورد بررسی قرار دادند تا دریابند در کدام گروه احتمال مرگ ناشی از این بیماری بالا است؟

1- رژیم غذایی سالم (مصرف سبزیجات – میوه- حبوبات مانند لوبیا- ماهی- غلات سبوس دار)

2- رژیم غذایی غربی ناسالم (مصرف گوشت قرمز و فرآوری شده - لبنیات پرچرب - غلات تصفیه شده)

محققان دریافتند احتمال مرگ ناشی از سرطان پروستات در مردانی که از رژیم غذایی غربی بهره می جستند 76 درصد است و در مقابل مردانی که رژیم غذایی سالم داشتند میزان مرگ و میر در آنان 67 درصد بود.محققان تاکید کردند که مردان مورد مطالعه این بررسی سفید پوست بوده و ممکن است با تغییر نژاد و قومیت نتایج بدست آمده متفاوت باشد.

بزرگترین ویژگی های یک برنامه غذایی غربی مصرف بیش از حد شکرهای تصفیه شده ، چربی های اشباع شده ، پروتئین های حیوانی و مصرف کم فیبرهای گیاهی است. در واقع رژیم غذایی غربی به مدت طولانی است در میان مردم شهرت دارد و آنان را به  استفاده ی هرچه بیشتر فست فودها سوق می دهد.

همچنین یکی از محققان می افزاید: رژیم های غذایی مملو از چربی حیوانی و بدون فیبر علاوه بر افزایش خطر ابتلا به سندرم متابولیک و چاقی شکمی و افزایش قند خون و فشار خون خطر ابتلا به دیابت ، حمله قلبی ، سکته مغزی ، انواع سرطانها از جمله سرطان پروستات را افزایش می دهد.

وی افزود: ازاقداماتی که برای جلوگیری از ابتلا به سرطان پروستات می توان انجام داد: انجام حرکات منظم ورزشی ، مصرف رژیم غذایی سالم و غنی از آنتی اکسیدان ها مانند گوجه فرنگی ، ویتامین c ، سایر سبزیجات و غلات کامل(مانند:جوی دوسر، بلغور گندم، ذرت بو داده و...) و حبوبات و سویا نام برد.

منابع :

Michael J. Schwartz, M.D., urologist, Arthur Smith Institute for Urology, New Hyde Park, N.Y.; Harvard T.H. Chan School of Public Health, news release, June 1, 2015
ترجمه: مهدی صفویان. منبع: http://nut.behdasht.gov.ir/index.aspx?fkeyid=&siteid=353&pageid=57505

 

دیدگاه شما

0

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
 

سرطان و غذاهای ضدسرطان
سرطان و غذاهای ضدسرطان

06 دی 1394