مجله پزشکی و سلامت

چربي ها و روغن هاي خوراكي


    

چربی ها و روغن های خوراکی نقش مهمی در تغذیه انسان دارند.بدیهی است مقدار کافی چربی در رژیم غذایی برای حفظ سلامتی ضروری است ولی از سوی دیگر مصرف زیاد چربی ها دربرنامه غذایی روزانه علاوه براینکه خطر بروز بیماریهای قلبی-عروقی را افزایش می دهد علاوه برآن چربی موجود دررژیم غذایی باعث پیشرفت چاقی و بیماری دیابت غیروابسته به انسولین می شود. مصرف زیاد موادغذایی پرچرب بخصوص چربی های حیوانی وگوشت قرمز خطر ابتلا به سرطانه سینه ، روده بزرگ وپروستات را نیز افزایش می دهد.

بیماری های قلبی وعروقی وسرطانها مهمترین علل مرگ ومیر در کشور ما می باشند که یکی از دلایل آن مصرف غذاهای چرب وسرخ شده والگوی غلط مصرف روغن های خوراکی است. کاهش مصرف چربیها واستفاده درست از روغن ها نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به این بیماریها دارد.

منابع غذایی چربی ها:

چربی ها یه دونوع چربی های با منبع گیاهی وچربی های حیوانی در برنامه غذایی ما وجوددارند.

 چربی گیاهی : انواع روغن های مایع مثل روغن زیتون ، کلزا ،ذرت ،سویا وآفتابگردان ،ذرت از نوع چربی گیاهی هسنتد. هم چنین ،چربی موجود در انواع مغز ها مثل گردو ،پسته ،بادام وفندق ازنوع چربی گیاهی است. این نوع چربی در مقایسه با چربی حیوانی سالمتر است .اسید های چرب موجود دران از نوع اسید چرب غیر اشباع است  که در دمای اتاق به شکل مایع است.

چربی های حیوانی :   چربی موجود در گوشت ، پیه ،دمبه ، کره ، چربی زیر پوست مرغ  و روغن حیوانی از نوع چربی حیوانی است.  چربی موجود در فراورده های لبنی مثل شیر ،ماست وپنیر هم که غیرقابل رویت هستند از نوع چربی حیوانی بشمار می روند. چربی های حیوانی دارای مقادیر زیادی اسید های چرب اشباع شده هستند  که می توانند موجب افزایش کلسترول  بدن بشوند.هم چنین ، با رسوب در رگهای قلب تنگی ،انسداد عروق و بیماری های ققلبی عروقی وسکته قلبی را بدنبال دارند. .

 

فرزانه صادقي قطب آبادي، دفتر بهبود تغذیه جامعه

معاونت بهداشت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي 


 

دیدگاه شما

0

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
 

نمک
نمک

07 اسفند 1398

چگونه ارزش تغذيه اي فست فود را افزايش دهيم؟
چگونه ارزش تغذيه اي فست فود را افزايش دهيم؟

06 اسفند 1398

غذای سالم
غذای سالم

07 دی 1398

تغذيه در سفر
تغذيه در سفر

07 دی 1394

راهنماي خريد مواد غذايي
راهنماي خريد مواد غذايي

06 دی 1394