مجله پزشکی و سلامت

چاقي كودكان


پيشگيري و کنترل اضافه وزن و چاقي كودكان                 

امروزه اضافه وزن و چاقي در كودكان به عنوان يك از مشكل تغذيه اي مطرح است. زيرا کم تحرکی و دریافت مواد غذایی کم ارزش و پر انرژی (قند، چربي، شكر) و عادات نامناسب غذايي در زندگی کودکان و نوجوانان آنها را به سمت اضافه وزن و چاقی سوق مي دهد. اضافه وزن و چاقی در کودکان و نوجوانان زمینه ساز ابتلا به بیماری های متعدد از جمله قلب و عروق ، دیابت، پرفشاری خون، افزایش چربیهای خون، بیماریهای کبدی و بیماریهای تنفسی می باشد. اوايل دوران كودكي سرعت رشد سريع است.  لذا بهتر است پيشگيري از چاقي از دوران كودكي آغاز شو تا بتوان  تغييرات دوره اي رشد و سوخت و ساز را مناسب با نياز بدن تنظيم و از چاقي جلوگيري كرد.

 

 

 عارضه مهم دیگری که چاقی کودکی در بردارد ارتباط آن با چاقی بزرگسالی است. اغلب کودکان چاق امروز بزرگسالان چاق آینده خواهند بود. عوامل ارثی ، عادات مربوط به شیوه زندگی، مصرف غذاهای آماده و تنقلات کم ارزش ، کاهش فعالیت بدنی ( استفاده بیش از حد از کامپیوتر، تماشای تلویزیون به مدت طولانی و...)، کاهش فرصتهای بازی در خارج از منزل ، رفتن بیش از حد به رستوران ، خوردن غذاهای پرچرب از جمله علت هاي اساسي چاقي در اين دوران است. نتایج برخی مطالعات نشان داده است که خطر چاقی در کودکان و نوجواناني که 5 ساعت در روز تلویزیون تماشا می کنند ، بیش از 5 برابر کودکانی و نوجواناني است که تلویزیون نمی بینند یا حداکثر 2 ساعت تماشا می کنند.

درمان اضافه وزن در واقع بايد قبل از 2 سالگي شروع شود اما به علت رشد و تكامل سريع كه در اين سال ها رخ مي دهد نمي توان بر كاهش وزن تاكيد كرد. درمان در بزرگسالان شامل رژيم غذايي و افزايش فعاليت بدني است اما در كودكان بايد سن ،شدت چاقي و وجود ساير عوامل خطرآفرين در كودك را نيز مد نظر قرار داد .نقش وا لدين و مربيان كودكان در حمايت از برنامه هاي كاهش وزن و يا جلوگيري از افزايش وزن بسيار مهم است.

  با توجه به عوارض نامطلوب ناشي از اضافه وزن و چاقي به چند روش اساسي براي كنترل و پيشگيري از اضافه وزن و چاقي در زير اشاره مي كنيم.

توصيه هايي براي اصلاح عادات و رفتارهاي غذايي

1-    مصرف روزانه صبحانه به عنوان یکی از سه وعده اصلی غذایی.

2-    مصرف روزانه حداقل دو میان وعده غذایی مناسب مانند: ميوه ، نان و پنير، ......

3-     صرف غذا به همراه خانواده.

4-    خودداري از مجبور كردن كودك به خوردن و آشامیدن.

5-    خودداری از دادن غذا یا تنقلات هنگام تماشای تلویزیون.

مريم زارعي - كارشناس ارشد دفتر بهبود تغذيه جامعه

معاونت بهداشت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي 

 

دیدگاه شما

0

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
 

تغذیه کودکان بیش فعال
تغذیه کودکان بیش فعال

06 دی 1394

مصرف مكمل ها در كودكان
مصرف مكمل ها در كودكان

06 دی 1394

تغذيه كودكان 1 تا 5 سال
تغذيه كودكان 1 تا 5 سال

06 دی 1394

تغذيه تكميلي کودکان
تغذيه تكميلي کودکان

06 دی 1394