مجله پزشکی و سلامت

مضرات مصرف قند و شكر


    

امروزه متاسفانه شاهد افزايش روز افزون مصرف قند و محصولات شيرين هستيم. به تدريج كه ذائقه ي مردم به غذاهاي شيرين عادت مي كند، كارخانجات مواد غذايي نيز روز به روز، محصولات شيرين تري بــه بــازار روانه مي كنند و اين سيكل معيوب، پيوسته در حال چرخش است. بر اساس گزارش طرح جامع مطالعات الگوي مصرف مواد غذايي خانوار در سال 81-79 كه توسط انستيتو تحقيقات تغذيه و صنايع غذايي كشور انجام شد سرانه مصرف مواد قندي در كشور 59 گرم است كه حدود 1/8 درصد انرژي دريافتي را در بر مي گيرد. عادت كردن به ذائقه شيرين كه به طور معمول از همان كودكي رخ مي دهد، عوارض جسماني متعددي نظير اضافه وزن، ديابت، بيماري قلبي و آرتريت را در سنين بالاتر به دنبال خواهد داشت. قند و تركيبات حاوي قند، كالري زيادي براي بدن تامين مي كنند؛ اما متاسفانه فاقد مواد مغذي لازم براي ما هستند؛ بنابراين بايد سهم ناچيزي از انرژي دريافتي روزانه ما را تشكيل دهند.

به طور كلي قندها گروهي از مواد انرژي زا هستند كه هر گرم آن ها 4 كيلوكالري انرژي توليد مي كند و مانند چربي ها در صورتي كه بيش از ميزان مورد نياز مصرف شوند باعث اضافه وزن، چاقي، افزايش فشارخون و افزايش چربي خون كه همگي از عوامل موثر در بروز بيماري هاي قلبي عروقي هستند، مي شوند. به علاوه مصرف زياد مواد قندي سبب ايجاد پوسيدگي دندان به ويژه در كودكان مي شود. بايد سعي شود تا حد امكان مصرف اين گروه در برنامه غذايي كاهش يابد.

در بسياري از مطالعات مصرف زياد قند و شكر با افزايش شيوع بعضي از سرطان ها مرتبط شناخته شده است.

از سوي ديگر مصرف زياد قندهاي ساده به علت تحريك ترشح انسولين موجب افت قند خون شده كه خود منجر به تمايل بيشتر به مصرف قندهاي ساده و متعاقب آن افزايش انرژي دريافتي و اضافه وزن و چاقي مي شود.

با توجه به مضرات مصرف مازاد مواد قندي در سلامت توصيه مي شود كمتر از 10% از انرژي روزانه از قندهاي ساده تامين شود به عنوان مثال شخصي كه روزانه 2000 كالري انرژي دريافت مي كند مي تواند كمتر از 200 كالري آن را (حدود 50 گرم) از قند و شكر دريافت كند.براي ادامه مطلب لينك زيرا دانلود كنيد.

دفتر بهبود تغذیه جامعه

معاونت بهداشت

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي 

 

دیدگاه شما

0

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
 

نمک
نمک

07 اسفند 1398

چگونه ارزش تغذيه اي فست فود را افزايش دهيم؟
چگونه ارزش تغذيه اي فست فود را افزايش دهيم؟

06 اسفند 1398

چربي ها و روغن هاي خوراكي
چربي ها و روغن هاي خوراكي

06 اسفند 1398

غذای سالم
غذای سالم

07 دی 1398

تغذيه در سفر
تغذيه در سفر

07 دی 1394