مجله پزشکی و سلامت

تغذيه و استرس


    

تغذیه سالم نقش حیاتی در توانایی خود برای مقابله با بار استرس اضافی دارد. کربوهیدرات ها، پروتئین، چربی، ویتامین ها و مواد معدنی برای تولید انرژی، تمرکز ذهنی، و ثبات عاطفی مهم می باشند.

استرس ممکن است سیستم ایمنی بدن را  تضعیف و نیاز بدن به مواد مغذی خاص را افزایش دهد. یک رژیم غذایی متعادل،  به تمرکز، هوشیاری،  انرژی بالا و سالم در طول زمان استرس کمک خواهد کرد..با این حال، اگربا مواد غذایی آماده مثل فست فودها یا مواد غذایی بی ارزش زندگی می کنید، احتمال بروز سوءتغذيه وكمبود ريزمغذيها افزايش يافته  وبه علت تضعيف سيستم ايمني بدن بيشتر به بيماريها مبتلا مي شويد. تغييرات خلق وخو  نيز تا حد زيادي به كمبود هاي تغذيه اي مربوط مي شود.

مکمل مولتی ویتامین / مواد معدنی می تواند مفید باشد، اما بخاطر داشته باشيد كه ويتامين ها و مواد معدني بايد از   طريق رعايت يك برنامه غذايي مناسب  تامين شود . تمام مواد غذایی که حاوی موادی مانند فیتوکمیکال ها و فیبر می باشند در تقویت سیستم ایمنی و حفظ سلامت بدن را بالا می برند.

بسیاری از مردم در مواقع استرس از  كافئين و مواد قندی زياد برای نگه داشتن انرژی و کافئین برای حفظ  زمانی که آنها نیاز به استراحت دارند استفاده می کنند .  مصرف زياد کافئین ، موجب بروز اختلال در خواب و تشديد اثرات منفی استرس بر بدن مي شود. رعايت نكردن وعده هاي غذايي  و عدم تامين انرژي لازم براي كار وفعاليت هاي روزانه  كاهش  قند خون را بدنبال دارد .  ثابت ماندن قند خون در حد معيني براي عملكرد طبيعي مغز لازم است .

مواد غذایی ضد استرس

تحقیقات ثابت کرده است که فشار عصبی نه تنها باعث تغییرات خلقی می شود بلکه باعث افزایش احتمال ابتلا به بیماری ها، از سرماخوردگی ساده تا بیماری های قلبی عروقی مي گردد. راه های زیادی برای مقابله با استرس و فشار عصبی وجود دارد، یکی از این راه ها استفاده از مواد غذایی است که در کنترل استرس نقش مهمی به عهده دارند.

غذاها می توانند از راه های مختلفی بر میزان استرس تاثیر بگذارند. مثلا بعضی غذاها باعث کاهش سطح سروتونین(ماده شیمیایی که در مغز باعث ایجاد آرامش می شود) در خون می شوند. بعضی غذاهای دیگر باعث کاهش سطح هورمون های کورتیزول و آدرنالین(هورمون هایی که در بدن باعث ایجاد استرس می شوند) می شوند. همچنین بعضی غذا ها نیز با تقویت سیستم ایمنی و کاهش فشار خون، بدن را ازعوارض استرس در امان نگه می دارند. .

مريم زارعي، كارشناس ارشد دفتر بهبود تغذيه جامعه

معاونت بهداشت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي

 

دیدگاه شما

0

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
 

نمک
نمک

07 اسفند 1398

چگونه ارزش تغذيه اي فست فود را افزايش دهيم؟
چگونه ارزش تغذيه اي فست فود را افزايش دهيم؟

06 اسفند 1398

چربي ها و روغن هاي خوراكي
چربي ها و روغن هاي خوراكي

06 اسفند 1398

غذای سالم
غذای سالم

07 دی 1398

تغذيه در سفر
تغذيه در سفر

07 دی 1394